Tope

26 januari 2023 - Cancún, Mexico

In het verkeer krijg je zonder meer te maken met 'topes'.

IMG20230125135821

In Nederland noemen we die verkeersdrempels.
In Mexico zijn ze om je snelheid drastisch te verminderen.
Als je harder dan ca. 15 km/h. rijdt klapt je hoofd plat tegen het dak en vraag je af of de schokbrekers nog leven.
Elk dorp, hoe klein ook, en stad heeft er een aantal, afhankelijk van het aantal straten.

IMG20230125115359

Overigens prima; geen probleem mee. Zorgt voor enorme veiligheid.

IMG20230122152155

Maar.......je word er niet altijd voor gewaarschuwd, soms zie je de waarschuwing niet omdat het bord verkeerd staat, of in de takken van een boom is verdwenen. En dan kan het faliekant misgaan.

IMG20230125115337

Dus altijd opletten geblazen, vooral als je de bebouwde kom nadert.

IMG20230122152221

Bij nogal wat topes staan mensen spulletjes te verkopen. Ja, je rijdt daar toch maar 10km/h. of nog minder. Dus even een stop maken voor fruit of zoiets kan altijd.

N.B. Bij ons in de straat in Arnhem zijn de verkeersdrempels weer weggehaald. De autorijders hadden daar last van!

Inmiddels zijn we weer terug in Cancun.

IMG20230125163346IMG20230125163923IMG20230125163338

Vandaag vliegen.

1. Stephan:
    26 januari 2023
    Fijne vlucht. Ga je naar Oaxaca?
  2. Yvonne de Haas:
    Zeker. Zijn we nu.
  3. Els en Andre de Haas:
    26 januari 2023
    Topes zijn wat mij betreft een fantastische uitvinding, behalve wanneer je een iets te hoge te laat ziet, dan lijkt het alsof je nieren in je keel zitten.
    Cancun is, zo te zien, geen verkeerde plek..........ik zou er maar blijven!!!
  4. Els en Andre de Haas:
    Ongevallen
    Volgens de ANWB zijn er afgelopen nacht veel ongelukken gebeurd door gladheid. „Zeker rond Arnhem en Nijmegen”, aldus een woordvoerder. De A12 vanuit Duitsland richting Arnhem is hierdoor enige tijd afgesloten geweest. Op de IJsselbrug bij Arnhem ging het mis met in totaal vier auto’s en een vrachtwagen. Door de ijzel was de brug volgens omstanders ’een ware schaatsbaan’ geworden. Donderdagochtend zijn nog twee rijstroken dicht, wat zorgt voor vertraging. De verwachting is dat de weg rond 08.00 uur weer vrijgegeven wordt.

Om het contrast maar even aan te scherpen!
  5. Yvonne de Haas:
    27 januari 2023
    Getver Els nooit leuk om over zulke ongelukken op de weg te lezen. Zeker zo dicht bij je eigen omgeving. Nu nog ver van ons bed. Dank voor de melding
  6. Adry:
    27 januari 2023
    Maar in Arnhem zelf is alles rustig verlopen en jullie huis staat er nog netjes bij.
    Maar wat een tegenstelling met Arnhem , hoewel wij in onze wijk ook niet mogen klagen. Waar wel geklaagd over wordt is het weer. Bijna geen zon en koud.
    Dus, absorbeerde zon. Goed voor een mens .