Cobá

11 januari 2023 - Cobá, Mexico

Een typische maandagochtend start van de week.

De autoverhuurder bleek onze afgesproken automaat niet te hebben op die lokatie. We kregen een oude bak om daarmee de goede auto in de buurt van het vliegveld op te halen. Toen in een file terecht gekomen. Konden het verhuurbedrijf eerst niet vinden.Enzovoort.
We kregen als compensatie een SUV aangeboden. Echter dat zagen we gezien de parkeerproblemen straks in Merida niet zitten.
Nu hebben we een vrijwel nieuwe auto die veel lijkt op een Mazda 6. Maar het is een Changan. Een Chinees merk waar we nog nooit van gehoord hebben. Echter wel luxe en ruim. Dus dat maakte veel goed.

Naar Cobá, in de middle of nowhere, maar wel met een schitterend meer en een Maya site. Gelegen aan de oevers van het meer Lago Cobá.
Een meer met krokodillen.

De ruines zijn van kort na het begin van de jaartelling en Maya-stad groeide destijds uit tot zo rond de 50.000 inwoners. Nu is er onder andere nog de balspel plaats en de  tempelpiramide Nohoch-Mul van 42 meter hoogte. Was altijd nog te beklimmen, maar sinds 2021 gesloten (helaas).
De ruïnes liggen in de jungle, waar 'wild turkeys' lopen.

1. Els en Andre de Haas:
    11 januari 2023
    Even een paar hobbels & bobbels, maar dan heb je ook wat!
    Wat een schitterende plek en zo leuk om weer 'mee te reizen'.
    Ik ga straks googlen op Cobá, zodat ik me ook beter kan oriënteren waar jullie zijn.
  2. Mark en Claudia:
    11 januari 2023
    Uiteindelijk alles gelukt met de auto en rijden jullie in een merk waar we nog nooit van hebben gehoord. Maakt niet uit, jullie zijn goed in Cobá aangekomen. Het ziet er weer prachtig uit. Veel plezier!